Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2009

Επανάσταση το υβριδικό ποδήλατο

Σε έναν κόσμο που προβληματίζεται ολοένα και περισσότερο με την κατάσταση του περιβάλλοντος και προσπαθεί να βρει «πράσινες» λύσεις στην καθημερινή του ζωή, το ποδήλατο κερδίζει συνεχώς έδαφος ως το κύριο μέσο μετακίνησης. Δύο ομάδες του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης σχεδιάζουν το ποδήλατο του μέλλοντος, ένα φιλικό προς το περιβάλλον, βολικό και πρακτικό μέσο μεταφοράς για τον κάτοικο των σύγχρονων πόλεων.

O Τροχός της Κοπεγχάγης είναι η εφεύρεση των ειδικών του εργαστηρίου Senseable City (Λογική Πόλη) στο ΜΙΤ και λειτουργεί με βάση τη φιλοσοφία των υβριδικών αυτοκινήτων, όπως είναι το Τoyota Ρrius. Ο τροχός συγκρατεί την κινητική ενέργεια που παράγει ο ποδηλάτης όταν φρενάρει ή όταν διασχίζει μία κατηφόρα. Μετά την αποθηκεύει και την «προσφέρει» στον ποδηλάτη όταν τη χρειαστεί σε ανηφόρες.

Μπορεί τεχνολογικά να είναι εφικτό, όμως οι κατασκευαστές γνωρίζουν πως το πιο δύσκολο για το νέο τους σχέδιο είναι να κερδίσει την εμπιστοσύνη ανθρώπων που είναι συνηθισμένοι σε ένα πολύ απλό κι εύχρηστο μέσο μεταφοράς.
«Ξέρουμε επίσης πως το ποδήλατο μπορεί να γίνει πολύ πιο αποτελεσματικό απ΄ ό,τι ήδη είναι. Αυτό που θέλουμε να φτιάξουμε είναι το ποδήλατο του μέλλοντος», λέει ο Κάρλο Ράτι, διευθυντής του εργαστηρίου.
Ο νέος τροχός χρησιμοποιεί ένα σύστημα ανάκτησης της κινητικής ενέργειας, όπως ακριβώς και τα υβριδικά αυτοκίνητα. Έτσι, συγκρατεί την ενέργεια που πάει χαμένη όταν ο ποδηλάτης φρενάρει ή κατεβαίνει έναν λόφο. Με αυτή την ενέργεια φορτίζεται η μπαταρία που βρίσκεται στο κέντρο του τροχού.
Πρώτη παρουσίαση στην Κοπεγχάγη. Το νέο ποδήλατο παρουσιάστηκε την περασμένη Τρίτη στην Κοπεγχάγη σε 70 δημάρχους απ΄ όλο τον κόσμο, που βρέθηκαν στη δανέζικη πρωτεύουσα στο πλαίσιο της Διεθνούς Διάσκεψης για το Κλίμα. Τον επόμενο χρόνο, αναμένεται να βγει στην αγορά. Οι κατασκευαστές του ήδη βρίσκονται σε συζητήσεις με διάφορες εταιρείες για την παραγωγή του και υπολογίζουν πως το κόστος του θα φτάνει τα 500 δολάρια (345 ευρώ).
Στην ουσία, πρόκειται για έναν μικρό κόκκινο κύλινδρο, που προσαρμόζεται στον πίσω τροχό οποιουδήποτε ποδηλάτου. Περιέχει έναν αισθητήρα που καταγράφει την ποιότητα του αέρα, ένα κοντέρ που μετρά τα χιλιόμετρα και ένα GΡS για τη χαρτογράφηση των διαδρομών. Όλα αυτά τα δεδομένα μεταφέρονται αυτόματα στο «έξυπνο» τηλέφωνο του ποδηλάτη, το οποίο μπορεί να είναι προσαρμοσμένο στο τιμόνι. Ο κάτοχός του μπορεί επίσης να μοιράζεται αυτά τα δεδομένα με άλλους μέσω Ίντερνετ.
Μικρό μέγεθος. Άλλα ηλεκτρικά ποδήλατα είναι ογκώδη και δυσκίνητα με βαριές μπαταρίες και καλώδια, γι΄ αυτό δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στον κόσμο. Η πρόκληση για τους σχεδιαστές του Τροχού της Κοπεγχάγης ήταν να κρατήσουν μικρό το μέγεθός του, λέει η Κριστίν Άουτραμ, υπεύθυνη του έργου. «Με αυτή την τεχνολογία, περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να κάνουν ποδήλατο, όπως για παράδειγμα, οι ηλικιωμένοι».
Δεν συμφωνούν μαζί της όλοι οι ειδικοί. «Το συνηθισμένο ποδήλατο είναι τόσο πετυχημένο γιατί είναι απλό κι εύχρηστο. Αυτό το ποδήλατο για να πιάσει, πρέπει να είναι πολύ ελαφρύ. Η νέα τάση στα ποδήλατα τώρα είναι τα απλά μοντέλα με φιξαρισμένες ταχύτητες. Είναι τόσο απλά και ελαφριά που μπορείς να τα κουβαλήσεις στον ώμο σου», λέει ο Στιβ Χεντ, σχεδιαστής τροχών, που έχει δουλέψει με τον πρωταθλητή ποδηλασίας Λανς Άρμστρονγκ.
Αυτή την εποχή που το ποδήλατο κερδίζει έδαφος, πολλοί προσπαθούν να το επανασχεδιάσουν, προσθέτει ο Γιανς Μάρτιν Σκίμπστεντ, ένας Δανός σχεδιαστής. «Τα επόμενα χρόνια, θα δούμε πολλά νέα μοντέλα καθώς ο αστικός πληθυσμός προσπαθεί να σωθεί από τα αυτοκίνητα».

Το ΜΙΤ βγάζει και ηλεκτρικό.
ΣΤΟ ΜΙΤ εδρεύει κι ο ανταγωνισμός. Το εργαστήριο SmartCities (Έξυπνες Πόλεις) ετοιμάζει ένα άλλο ποδήλατο, με κωδική ονομασία «Πράσινος Τροχός». Αυτή η ομάδα απορρίπτει την τεχνολογία των υβριδικών αυτοκινήτων ως περιττή και ακριβή. Ένας από τους διδακτορικούς φοιτητές του Μίτσελ, ο Μάικλ Λιν, σχεδιάζει ένα ηλεκτρικό ποδήλατο που πρέπει να μπει στην πρίζα για να φορτίσει. Ο ίδιος μελετά το ενδεχόμενο να προσθέσει ένα εξάρτημα που θα έχει τη δυνατότητα αποθήκευσης ενέργειας, όχι όμως στον τροχό του ποδηλάτου.
Οι ειδικοί πιστεύουν πως και τα δύο ποδήλατα του ΜΙΤ έχουν μέλλον. Αν είναι καλοσχεδιασμένα, θα βρουν το κοινό τους ανάμεσα σε αυτούς που διασχίζουν μέση απόσταση σε όχι πολύ ανηφορικές περιοχές. (ΤΑ ΝΕΑ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου